Amerikanska blåbärspannkakor.

En av mina vänner rekommenderade amerikanska blåbärspannkakor och jag blev frälst vid första tuggan. Små, tjocka pannkakor med massor av blåbär, mm! Jag brukar göra dessa till frukost när jag vill ha något extra, men de fungerar lika bra som lunch eller efterrätt.

AMERIKANSKA BLÅBÄRSPANNKAKOR

1 Pannkakssmet
5 dl vetemjöl
2 ½ tsk bakpulver
1 tsk salt
2 msk sirap
2 dl havre - eller sojadryck
3 ägg
50g mjölkfritt margarin
2 dl blåbär

Gör så här:
Smält margarinet och låt det svalna. Blanda de torra ingredienserna. Rör ihop havre- eller sojadrycken, äggen och det smälta margarinet i en stor skål. Tillsätt de torra ingredienserna och vispa ihop till en tjock smet. Rör ner blåbären, mosa några blåbär om du vill ha en blå pannkakssmet. Stek pannkakorna i en stekpanna, cirka ½dl smet åt gången. Vänd pannkakorna när det bubblar på översidan.


TIPS!
För formade pannkakor stek pannkakorna i en form avsedd för att steka ägg i.

Håll pannkakorna varma genom att lägga dem i ugnen på max 75°C.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0