Chocolate chip cookies.

Ett av mina favoritrecept när det kommer till kakor. Jag testar gärna nya recept, men jag är kinkig när det kommer till recept som ska bakas fler än en gång. Det tog ett tag innan jag hittade detta recept på chocolate chip cookies som nådde upp till mina förväntningar på sega, chokladiga och snyggt spruckna ovanpå. Halvsega kakor med choklad i som jag kan äta hur många helst utan att tröttna på. Farligt goda och nästan farligt enkla att baka.

Ugn: 175°C

CHOCOLATE CHIP COOKIES

20 Kakor

150g mjölkfrittmargarin

1 ¼ dl strösocker

1 ¼ dl farinsocker eller brun farin

1 ägg

1 ½ tsk vaniljsocker

3 ¾ dl vetemjöl

½ tsk salt

1 tsk bikarbonat

2 msk kakao

100g mjölkfri choklad

 

Gör så här:

Smält margarinet. Vispa ihop farinsocker, ägg och vaniljsocker. Blanda sedan i det smälta margarinet och vispa in ordentligt. Blanda sedan i resten av ingredienserna. Fortsätt att blanda tills smeten blir som en stor boll, ganska seg och kolaaktig. Grovhacka chokladen och blanda i den till smeten. Rulla smeten i mindre bollar och platta ut lite lätt på plåtar klädda med bakplåtspapper. Grädda i cirka 10minuter. När kakorna flytit ut, men fortfarande är lite uppsvällda är de färdiggräddade. De sjunker ihop när de kommer ut.

 

TIPS!

Uteslut kakaon om du vill ha ljusa kakor istället.

 

Det mesta fungerar att blanda i dessa kakor med lyckat resultat. Testa exempelvis att blanda i nötter, torkad frukt, marshmallowsbitar eller varför inte lite extra choklad.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Alla recept låter grymt goda!

Nu blir det att börja baka!

2011-09-23 @ 15:00:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0