Produkttest - Zoygurt tropiska frukter och blåbär.

Jag blev i slutet av april utvald som testpilot av Smartson för att testa två av Carlshamns zoygurtar, blåbär och tropiska frukter. Med anledning av detta tänkte jag skriva jag vad tycker om dem. Som ni säkert redan är införstådda med är zoygurt är ett mjölkfritt alternativ till yoghurt (även glutenfri). Som produktnamnet antyder är den sojabaserad. Dessutom är den berikad med kalcium.

 


Zoygurt med smak av tropiska frukter är produktförpackad i form av två småbägare på 150g vardera. Bara det är de finns portionsförpackade är en fördel eftersom de är lätta att ta med om man ska någonstans till exempel som mellanmål eller på utflykt. När det gäller färgen är den inbjudande ljusgul och man kan se att det finns små fruktbitar där i. Fruktbitarna känns även när man äter zoygurten vilket jag upplever som trevligt då det upplevs som mer matigt. Smaken är tydligt topiskt och för tankarna till sommar, värme och isglass. Någon sojasmak kan jag inte urskilja och det ska de ha ett plus för då den i bland tenderar att tränga igenom och stanna kvar som en bitter eftersmak på en del sojaprodukter. Den balanserar mellan att vara syrlig och söt och har en krämig kosistens, vilket gör den lätt-äten.


 

Zoygurt blåbär finns i en tetra-förpackning på 0,75liter, vilket passar bra att ha hemma i kylen till exempelvis frukost. Den är härligt blålila precis som den blir när man mosar blåbär. Den tydligaste smaken är blåbär, men det finns en ytterligare smak som jag inte kan sätta fingret på vad det är för någon. Även blåbär tycker jag är på gränsen till för söt. Ofta när jag äter denna brukar jag skriva ner banan och hälla över osötad müsli och då brukar det bli riktigt bra.


Samtidigt som det är tacksamt att det finns mjölkfria produkter som kan vara substitut är priset det en gemensam nackdel för båda produkterna. En gemensam nackdel för båda produkterna är priset. Som så många andra mjölkfria produkter kostar de mer än vad en mjölkbaserad produkt gör.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0